Küldj receptet!


Ahogy blogunkon is olvashattátok, felmérést végeztünk a táplálkozással kapcsolatosan iskolánkban. Az eredményeket IDE kattintva újra átnézhetitek.
A felmérés tanulságai arra vezettek bennünket, hogy szorgalmazzuk az egészséges ételek fogyasztását. Ebben számítunk a Ti segítségetekre is!



Megjelent a diákújságunk!

Megjelent a szakkörünk diákújságja, amelyet IDE kattintva tudtok letölteni. Az újság kiosztása köré hangulatos flashmob-ot szerveztünk zenével, mini fotókiállítással.

Az újság mellett a káros szenvedélyekkel kapcsolatos szórólapok is kiosztásra kerültek.



A fotókat IDE kattintva tudjátok megnézni.

TÁMOP-6.1.2: Sportnap

A TÁMOP-6.1.2.A-14/2-2014-0038 kódszámú pályázatunk központi rendezvényét, a Sportnapot 2015. május 16-án tartottuk, ahol jó hangulatban, kellemes időben töltöttünk el egy napot tanulóinkkal, szüleikkel, testvéreikkel és hozzátartozóikkal együtt. E programnak köszönhetően a résztvevők kipróbálhatták azokat a tevékenységeket, amelyeket a projektbe beépítettünk. 
Ételkóstolás keretében megismerkedhettek – a hagyományos magyar konyha mellett - a különféle egészséges ételek főzésével, a táplálkozási szokásaik előnyeivel, hátrányaival, kipróbálhattak sok mozgásformát és sportágat, ahol a közös játékban maradandó élményeket élhettek át.
Ezúton köszönjük meg minden segítő, támogató szervezetnek, személynek, résztvevőnek, szülőknek és diákjainknak, hogy hozzájárultak rendezvényünk sikeréhez! Reméljük, lesz folytatása e szép kezdeményezésnek!

A szervezők



Zenés videó (TV Kisúj)

Milyen rendszeresen fogyasztasz energiaitalokat?






Miért egészségtelen az energiaital?

1. Mivel az energiaitalnak hajtó hatása van, ezért száműzi szervezetünkből az egészséges vitaminokat is.
2. Koffeintartalma miatt gyengíti immunrendszerünket.
3. Depressziót, szorongást okozhat.
4. Rontja a szív állapotát, nagy mennyiségben szívrohamot is okozhat. A taurin és aminosav kombinációja veszélyes a szívizmainkra.
5. Emeli a vérnyomást.
6. Rendszeres fogyasztása hízáshoz vezethet.
7. Bizonyos energiaitalok alkoholt is tartalmaznak persze csak kis mennyiségben. Ettől lassulhat reakcióidőnk.
8. A benne található aszkorbinsav emeli a vesekő kockázatát. Ha naponta több mint 1000 mg aszkorbinsavat fogyasztunk el, akkor 41%-kal fokozzuk a vesekőképződést.
9. Heves szívdobogást okoz a benne található körülbelül 80 mg koffein. Ettől idegesek leszünk és szintén emeljük a szívbetegségek kockázatát.






Ki mit eszik? - Iskolánk diákjainak étkezési szokásai

Értékelés

Egy kérdőív segítségével feltérképeztük iskolánk tanulóinak étkezési szokásait. A nyolcvan kitöltő főként felső tagozatos volt (11-14 évesek). Többnyire arról kérdeztük őket, hogy hol és mennyire rendszeresen étkeznek, milyen ételeket fogyasztanak szívesen, de nassolási szokásaikról is képet kaphattunk néhány kérdés segítségével.

A válaszokból az derült ki, hogy a legtöbb diák naponta ötször étkezik. A legtöbb, egészséges étkezést szem előtt tartó ajánlás is a napi öt alkalom. Sokan négyszer esznek egy nap. Ez még egész jó, viszont néhányan csak 1-3 alkalommal. A reggeli fontosságáról is sokat hallani, nem csak szüleinktől, de a médiából is. A válaszadók közel háromnegyede bevallása szerint reggelizik. A mennyiségek tekintetében a régi mondást, tanácsot, miszerint „reggel mint egy király, délben mint egy tisztességes polgár, este mint egy koldus” aránylag kevesen tartják. A megkérdezett diákok közel fele ebédre eszik a legtöbbet, reggelire nagyon keveset. A vacsorát a diákok fele második helyre tette, a többiek között megoszlik az első és a harmadik hely. Kevés az a diák, aki egyáltalán nem vacsorázik.

Három diák speciális étrendet – diétát – alkalmaz, és a legtöbben az iskolai menzán étkeznek. Sokan ebédelnek otthon, néhányan az iskolába magukkal vitt hideg ételt fogyasztják el. Szerencsére csak egyetlen diák válaszolta, hogy egyáltalán nem ebédel.

Az is érdekelt bennünket, mit esznek szívesen, és mit kevésbé a diákok. A válaszokból az derült ki, hogy köretnek legszívesebben a burgonyát választják, de a rizst is sokan megnevezték. A zöldséget és a tésztát, valamint a kenyeret kevesebben, de szép számmal (14-19) választották. Néhány kivétellel azt válaszolták, hogy szeretik a zöldséget, gyümölcsöt. Sokan naponta, illetve naponta többször fogyasztanak gyümölcsöt, míg csokoládét gyakran, naponta fele annyian. A „nemszeretem” lista aranyérmese a brokkoli lett, de nem sokkal maradt le a karalábé, a spenót, és a répa sem. Ennél a kérdésnél nem adtunk meg alternatívákat, így lehet, hogy csak keveseknek jutott eszébe a cukkíni, a kelbimbó, a padlizsán. Amikor azt kérdeztük, hogy milyen egészséges ételeket fogyasztanak rendszeresen, a legtöbben zöldségeket és gyümölcsöket soroltak fel, de a csirkemell, csirkemáj, a joghurt és a gabonapehely is megjelent a válaszok között.  

Nassoláshoz a legtöbben a csipszet és a csokoládét részesítik előnyben. Páran a sütit, kekszet, ropit, gumicukrot írták erre a kérdésre válaszként, és csak heten voltak, akik a gyümölcsöt választják ilyenkor. A válaszolók közel harmada nem tudja megállni, hogy ne egyen túl sok édességet, és a főétkezések között a legtöbben nassolnak 1-2 alkalommal naponta. Néhány tanuló foglalkozik azzal, hogy hány kalóriát visz be egy nap alatt, de a legtöbben ezzel nem törődnek.

Diagramok (a nagyításhoz kattints rá!)

Szenvedélyek nyomában: Alkohol, cigaretta, drog


Káros szenvedélyek? Mi is jut eszünkbe róluk? Általában az alkohol, a cigaretta, és a drog.  De vajon mit rejtenek magukban ezek a fogalmak? Horváth Gréta 7. b osztályos tanuló ennek járt utána az interneten.

Alkoholos italok

Az alkoholos ital olyan ital, mely etanolt (hétköznapi nevén „alkohol” vagy „szesz”) tartalmaz. Ezek az italok három fő csoportba oszthatók: sörök, borok és égetett szeszek. A legtöbb országban fogyasztásuk legális; gyártásukat, eladásukat és fogyasztásukat több mint 100 országban törvények szabályozzák. Ezen törvények egyik legfontosabb eleme, hogy milyen életkorú állampolgárok ihatnak alkoholt. A minimális életkor 16 és 25 életév közt változik az országtól és néha az ital típusától is függően. A legtöbb országban 18 éves kor fölött legális az alkoholfogyasztás.
A szeszes ital elnevezés az Európai Unióban – így a Magyar Élelmiszerkönyvben is – az olyan alkoholos italok gyűjtőneve, melyeknek alkoholtartalma legalább 15%, és az valamilyen égetett szeszből származik. A magyar kereskedelmi törvény terminológiájában – bizonyos kivételek mellett – minden, legalább 1,2% alkoholtartalmú ital szeszes italnak minősül, ennek hatálya azonban nem terjed ki az italok megnevezésére.

Cigaretta

A dohányzás a burgonyafélék családjába tartozó dohánynövény leveleinek élvezete. Ősidők óta ismert, hogy vannak növények, amiket meggyújtva vagy az izzó növény füstjét beszívva élénkítő vagy kábító hatást érhetünk el. Valószínűleg először Kolumbusz és társai találkoztak pipázó indiánokkal, és ők hozták be Európába ezt a szokást, ahol a 16. század végére terjedt el tömegesen.
A cigaretta a dohánytermékek közé tartozó élvezeti cikk, fogyasztása elterjedt szokás világszerte, megítélése változó. A cigaretta (franciául 'kis szivar', 'szivarka') vékony papírhengerrel burkolt, kis tekercsnyi finom szálakra vágott dohány. Legtöbbször szűrőt (filtert) is tartalmaz, mely a belélegzett cigarettafüst káros anyagait hivatott kiszűrni. Használata során a cigaretta egyik végét meggyújtják, a másikon keresztül beszívják, majd a levegőbe fújják a 700°C hőmérsékletű, parázsló dohány füstjét. Kultúrája igen népszerű, annak ellenére, hogy bizonyítottan ártalmas az egészségre. Elsődleges pszichoaktív kémiai alkotója a nikotin, amely függőséget okoz.

Drog

Pszichoaktív szerek (a köznyelvben: drogok vagy kábítószerek) azok a természetes vagy mesterséges anyagok, amelyek az élő szervezetbe kerülve a központi idegrendszerre hatva megváltoztatják annak működését, funkcióját, illetve hiányuk elvonási tünetekkel jár.
A köznyelv gyakran a kábítószerek megnevezésére használja ezt a kifejezést tévesen, mivel a kábítószer maga egy jogi fogalom, míg a drog pedig a tudat-cselekvés-hangulatmódosulás befolyásolásának megnevezése inkább.
A hatóanyagok kinyerése céljából rendszerint nem az egész növényt, (illetőleg állatot) használják fel, hanem csupán azt a részét, amelyben az illető hatóanyag előfordul, vagy abban leggazdagabb.


Károlyi Julianna (6. r) és Ökrös Márta (6. r)
tanulók által készített plakát

Horváth Gréta (7. b) és Váróczi Zsófia (5. r)
tanulók által készített plakát
Horváth Gréta
7. b osztályos tanuló

Megyénk néhány gyógyfürdője

Tovább folytatjuk gyógyfürdőkkel kapcsolatos beszámolóinkat. Ezúttal Váróczi Zsófia 5. r osztályos tanuló gyűjtőmunkáját tesszük közkinccsé. Témája: a Jász-Nagykun-Szolnok megyében található néhány gyógyfürdő.



A diák között lépkedni a nyilakkal lehet,
az egér görgőjével pedig közelíteni és távolítani is lehet.